Vilkår og betingelser
Udbyder og kontrahent:
Lampemesteren GmbH
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Firmaregister:
Registreret ved retten: Amtsgericht Fulda i Tyskland, 24210081
Administrerende direktør: Vanessa Stützle, Rosanna Gehring
Tysk momsnummer (såkaldt „Ust-IdNr.”): DE 347 701 450
Registreret i EE-registeret hos Eurovironment AS, CVR-nr.DK 24210081
Spørgsmål, reklamationer og klager sendes til vores serviceafdeling:
Telefon: + 45 96 750 477
Vores kontaktmuligheder.
https://www.lampemesteren.dk/
Ved fjernsalg har forbrugeren fortrydelsesret.
Med hensyn til registrering og behandling af data gælder persondataloven.
Vi er altid interesseret i kundeorienterede løsninger, også når det gælder juridiske spørgsmål. Du behøver blot at kontakte os. Dine rettigheder gælder uden undtagelser, også selv om du ikke ringer.
Oversigt
1. Gyldighed
2. Registreringsmulighed og indsigt i aftaleteksten
3. Aftaleparter, sprog og aftaleindgåelse
4. Priser, forsendelsesomkostninger, tillæg for bestillinger af små mængder, rabat
5. Betaling, levering
6. Fortrydelsesret
7. Ejendomsforbehold
8. Garanti og reklamation
9. Beskyttelse af personlige oplysninger
10. Klageadgang
11. Gældende ret og værneting
12. Ugyldighedsbestemmelse
1. Gyldighed
1.1. For vores leverancer gælder kun disse almindelige aftalevilkår, og disse er gældende for alle aftaler som er indgået med Lampemesteren i tilknytning til tilbuddene på internetsiden til Lampemesteren.dk. Kundens almindelige aftalevilkår kommer ikke til anvendelse. Aftalevilkårene nedenfor skal gælde eksklusivt selv om Lampemesteren er bekendt med at kunden har aftalevilkår som kan være i strid med eller afvigende fra disse og alligevel leverer produkter eller tjenester uden forbehold. Bestemmelser som afviger fra disse almindelige aftalevilkår, tillægsaftaler og underaftaler skal være indgået skriftlig og eksplicit godkendt af Lampemesteren.
1.2. Med «forbrugere» menes fysiske personer som ikke handler som led i erhvervsvirksomhed eller arbejdsudøvelse, herunder selvstændige og freelancere. Selvstændige er fysiske eller juridiske personer der bestiller som led i erhvervsvirksomhed eller arbejdsudøvelse, både ved hoved- og bierhverv. I henhold til disse aftalevilkår kan således kunder være både forbrugere og selvstændige.
1.3. Ved bestilling som erhvervskunde i forbindelse med grænseoverskridende forsendelser er det nødvendigt at angive et gyldigt momsregistreringsnummer i forbindelse med bestillingen eller via kundekontoen. Ved at indtaste et gyldigt momsregistreringsnummer i det dertil indrettede felt bekræfter kunden, at han afgiver ordren som erhvervskunde inden for rammerne af sin virksomhed. Hvis kunden ikke indtaster et momsregistreringsnummer, indtaster et udenlandsk momsregistreringsnummer eller indtaster et ugyldigt momsregistreringsnummer, bekræfter kunden, at han/hun ikke bestiller som erhvervskunde eller inden for rammerne af sin virksomhed. I dette tilfælde behandles kunden som en forbruger. En efterfølgende ændring eller tilpasning er ikke mulig.
1.4. Hvis hverdage er opgivet som frist, menes med hverdage alle ugedage undtaget lørdage, søndage eller offentlige helligdage på aftalekontorets adresse.
2. Registreringsmulighed og indsigt i aftaleteksten
2.1. Udover dine bestillingsdata kan du downloade de almindelige aftalevilkår samt andre aftalebestemmelser, under hele bestillingsprocessen. Du kan gemme oplysningerne enten ved at downloade de almindelige aftalevilkår og gemme aftalen sammen med dataene fra internetbestillingen ved hjælp af browserfunktioner, eller du kan vente på den automatiske ordrebekræftelse som du vil modtage på den af dig angivne e-mailadresse, efter at du sender din ordre. E-mailen med ordrebekræftelsen indeholder alle data fra din bestilling, alle aftalebestemmelserne samt de almindelige aftalevilkår, som du kan vælge at udskrive eller gemme elektronisk.
2.2. Aftaleteksten gemmes hos Lampemesteren. Af sikkerhedsmæssige årsager kan den ikke downloades direkte. Alle vores kunder kan få en passwordbeskyttet, direkte adgang («Min konto»). Hvis du registrerer dig, kan du forvalte dine data og se dine bestillinger her. Kunden forpligter sig til at behandle sine personlige adgangsdata fortroligt og ikke gøre dem tilgængelige for tredjeparter. En gyldig version af vores almindelige aftalevilkår finder du på internetsiden https://www.lampemesteren.dk/.
3. Aftaleparter, sprog og aftaleindgåelse
3.1. Din aftalepart er Lampemesteren GmbH. Aftaler i vores webshop, www.lampemesteren.dk, indgås indtil videre på dansk. Vores reklametilbud er uforpligtende, så længe de ikke bliver genstand for en kontraktlig aftale. Den kontraktlige aftale indgås ved godkendelse af handelsvilkårene og afgivelse af bestillingen herefter på "Køb nu"-knappen.
3.2. Du har muligheden for at kontrollere og rette de oplysninger, som du har tastet ind, før du sender bestillingen. Ved at sende bestillingen, er du juridisk forpligtet til at vente på Lampemesterens godkendelse i fem hverdage, jf. 3.4 nedenfor.
3.3. Aftalen bliver gensidigt bindende når Lampemesteren har godkendt din bestilling. Denne ordrebekræftelse sendes til den e-mailadresse som du har angivet ved afgivelse af bestillingen.
3.4 Når du får en bekræftelse på at din bestilling er modtaget, indebærer det ikke at aftalen er indgået, men at Lampemesteren har modtaget din bestilling og kan bruge den til registreringsformål. Du er bundet af din bestilling i 3 hverdage – med forbehold for din fortrydelsesret som du som forbruger kan udøve ved alle bestillinger.
4. Priser, forsendelsesomkostninger, tillæg for bestilling af små mængder, rabat
4.1. For bestillinger i vores webshop gælder priserne som oplyses på tidspunktet for bestillingen. Priserne opgivne er totalpriser. Det vil sige at priserne er inklusive dansk moms samt andre priselementer, dog uden forsendelsesomkostninger eller evt. told ved forsendelse til tredjelande. Den gældende momssats vises ved afslutningen af din ordre og er angivet på fakturaen.
5. Betaling, levering
5.1. Lampemesteren tilbyder nedenstående betalingsalternativer.
- Overførsel på forhånd
Med betalingsmetoden forudbetaling foretager du en forskudsbetaling. Du overfører beløbet til vores konto. Detaljer vedrørende bankoverførslen modtager du efter afgivelse af bestillingen. Hvis der ikke er modtaget en betaling inden for de fjorten dage, annulleres reservationen af varerne, og ordren annulleres automatisk. Obs! Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen.
- Paypal/PayPal Express
Du betaler fakturaen på Internettet via PayPal. Hvis du ikke er registreret allerede, må du registrerer dig (gælder ikke for gæstebestillinger via PayPal), legitimere dig med dine adgangsdataer og bekræfte betalingsanvisningen til os. Hvis du bruger PayPal Express, overføres dine adresseoplysninger direkte fra din PayPal-Konto til Lampemesteren. Når du sender bestillingen til vores internetbutik, bekræfter du samtidig betalingen. Under bestillingsprocessen får du oplysninger om hvordan du kommer til betalingsudbyderens side.
- Kreditkortbetaling med Adyen N.V. (VISA, Dankort, Mastercard, AMEX eller Maestro)
Du udfylder dit kreditkortnummer, gyldigheden, og kontrolnummeret (ccv). Disse opplysninger bliver ikke gemt hos os, men bliver direkte overført til Adyen N.V. med en sikker 128-bit SSL-koding. Lampemesteren beregner ingen kortgebyr for betalingen. Betalingen trækkes på kortet ved afsendelse af varen.
- Klarna Faktura
Klarna Faktura gør det enkelt, fleksibelt og trygt for dig at handle på internettet. Du behøver ikke at udlevere kortoplysninger, og du betaler altid efter, at du har modtaget dine varer. For at kunne bruge Klarna Faktura, må du være fyldt 18 år. Ved at give eller efterspørge information hos Klarna Faktura, godkender du vores vilkår for vores brug af dine personoplysninger. Klarna Faktura har egne vilkår, og du kan ikke bruge Klarna Faktura uden, at du først samtykker til disse. Klarna er Klarna ABs 556737-0431, Sveavägen 46, 111 34 Stockholm. Klarnas vilkår omfatter eventuelle vedlæg og alt materiale, som henvises til fra Klarnas side. Fra og med det tidspunkt du fragiver eller beder om information, begynder du at bruge Klarna Faktura. Betalingsfristen er 14 dage, efter du har modtaget dine varer. Aftalen om betaling med Klarna Faktura bortfalder, når et køb fortrydes, jf. forbrugeraftalelovens § 26.
- Apple Pay
Du betaler direkte via din Apple-konto. Når du har afgivet din bestilling, vil du blive omdirigeret til Apple, hvor du kan godkende betalingen af bestillingsbeløbet. Så snart vi er blevet informeret om din godkendelse, vil din bestilling blive afsendt, afhængigt af den leveringstid, der er angivet for varen. Afhængigt af den betalingsmetode, der er gemt hos Apple Pay, vil det faktiske fakturabeløb efter fradrag af eventuelle rabatter, gavekort osv. blive trukket umiddelbart efter godkendelsen eller efter afsendelse af varen.
- Mobilepay
Med MobilePay kan du nemt betale via din mobil. Betalingen sker gennem MobilePay-appen ved at indtaste dit telefonnummer og bekræfte betalingen. Yderligere oplysninger får du under bestillingsprocessen.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller 2) pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.
Det er muligt at betale med følgende kortudstedere: VISA, Dankort, Mastercard, AMEX eller Maestro.
Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder
5.2. Lampemesteren sender varerne i hele Danmark med et fragtfirma. Der sendes ikke til postboksadresser eller poste-restance adresser. Du modtager en meddelelse når varen er sendt fra Lampemesterens lager. Hvis ikke andet er angivet vil transportøren forsøge levering en gang til opgivet leveringsadresse. Hvis der på angivne leveringsadresse ikke er nogen til fysisk at tage imod pakken, vil den blive leveret til nærmeste postbutik eller pakkeshop og kan afhentes der. En seddel med information om afhentningssted vil blive lagt i din postkasse. Pakken bliver liggende tilgængelig for afhentning i to uger, inden den returneres til os. Ved kontakt til vores kundeservice, kan de også hjælpe dig med information, om hvor pakken er leveret. Ydermere er der mulighed for levering af bestillingen til en DPD pakkeshop i nærheden af dig. Vi kan kun i særlige tilfælde levere til såkaldte pakkestationer. Hvis leveringen ikke lykkedes, vil du modtage en besked fra fragtfirmaet, hvori det angives, hvilke alternativer du har.
5.3. Varer der er på lager afsendes omgående efter at din ordre samt betaling modtaget. Når det gælder eventuelle afvigelser i leveringstider, vil du finde information på den aktuelle produktside.
5.4. Hvis du har bestilt varer med forskellig leveringstid, vil Lampemesteren bestræbe sig på at effektuere én samlet levering. Hvis forskellen i leveringstiden er betydelig, vil vi undtagelsesvis levere de varer som allerede er klare først, såfremt det ikke er urimeligt for kunden. Det opstår ikke ekstra fragtomkostninger for kunden af den grund.
5.5. Leveringsfristen begynder ved betalingsmetoden forudbetaling dagen efter, at betalingsordren er udstedt til den overførende bank, eller ved andre betalingsmetoder dagen efter aftalens indgåelse, og udløber ved udløbet af fristens sidste dag. Hvis fristens sidste dag falder på en søndag eller en statslig anerkendt helligdag på leveringsstedet, er det den følgende arbejdsdag, der er gældende.
Leveringstiden kan blive længere i tilfælde af strejke eller lockout, eller forhold som Lampemesteren ikke er ansvarlig for, især forhold som skyldes force majeure. Kunden vil blive informeret om sådanne hændelser umiddelbart.
5.6. Ved forbrugerkøb via fjernsalg overgår risikoen for tilfældig ødelæggelse eller forringelse af den solgte vare til forbrugeren når varen overdrages til kunden eller den som modtager varen på kundens vegne. Dette gælder uafhængigt af om forsendelsen er forsikret eller ikke.
6. Fortrydelsesret
6.1. Fortrydelsesretten, som der redegøres for nedenfor, giver dig som forbruger retten til at fortryde dit køb. Den lovbestemte ret til at fortryde en ordre gælder dog ikke kommercielle købere.
6.2 Fortrydelsesfrist
Du har 14 dages lovmæssig fortrydelsesret, når du handler hos os.
Den lovmæssige fortrydelsesfrist udløber 14 dage efter den dag du;
1) har modtaget din vare
2) får den sidste vare i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om flere forskellige varer, som er bestilt i én ordre, og som leveres enkeltvis
3) får det sidste parti, eller den sidste del i fysisk besiddelse, når det drejer sig om en aftale om levering af en vare, der består af flere partier eller dele
Ifølge denne lovmæssige fortrydelsesfrist skal du inden for 14 dage fra modtagelse give os meddelelse om, at du ønsker at fortryde dit køb. Meddelelsen skal gives til:
Lampemesteren GmbH
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Telefon:+ 45 96 750 477
Kontakt
I din meddelelse skal du gøre os tydeligt opmærksom på, at du ønsker at benytte din fortrydelsesret. Du kan også vælge at benytte vores standardfortrydelsesformular og sende med retur. Den finder du medsendt i din ordrebekræftelse og er ligeledes at finde nederst i dette dokument eller du kan anvende vores returportal.
Du kan ikke fortryde ved blot at nægte modtagelse af varen uden samtidig at give os tydelig meddelelse om dette.
6.3 Returnering
Udover den lovpligtige 14-dages fortrydelsesret tilbyder vi en frivillig returret på 36 dage ud over de første 14 dage, hvilket giver dig 50 dage til at returnere varer uden at angive en grund. Fristen begynder fra den dag, du modtager varen. For at overholde fristen er det tilstrækkeligt at sende varen eller din anmodning om returnering inden for fristens udløb.
For returnering af varer stiller vi en returlabel til rådighed. Hvis du skal returnere en stor vare, vil afhentning blive arrangeret af en transportør, som vi bestiller. Forudgående kontakt med vores kundeservice er påkrævet i sådanne tilfælde.
Bemærk: Denne frivillige returret gælder kun, hvis varerne returneres med den returlabel, vi stiller til rådighed.
Undtagelser fra fortrydelsesretten: Følgende varetyper er undtaget fra fortrydelsesretten:
- Varer, der er fremstillet efter forbrugerens specifikationer.
- Varer, der har fået et tydeligt personligt præg (f.eks. gravering, tilpasning af størrelse eller farve).
6.4 Varens stand, når du sender den retur Hvis du returnerer varer i overensstemmelse med den frivillige tilbagesendelsespolitik, refunderer vi købsprisen. Varerne skal dog pakkes forsigtigt og forsvarligt ind – gerne i originalemballagen og med alt tilbehør samt alle emballagekomponenter. Hvis du har problemer med emballagen eller brugen af vores returportal, bedes du kontakte vores kundeservice.
Du hæfter kun for eventuel forringelse af varens værdi, som skyldes anden håndtering, end hvad der er nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer på. Med andre ord – du kan prøve varen på samme måde, som hvis du prøvede den i en fysisk butik.
Hvis varen er prøvet udover, hvad der er beskrevet ovenfor, betragter vi den som brugt, hvilket betyder, at du ved fortrydelse af købet kun får en del eller intet af købsbeløbet retur, afhængig af varens handelsmæssige værdi.
For at modtage hele købsbeløbet retur må du altså gøre det samme, som man kan i en fysisk butik. Du må afprøve varen, men ikke tage den i egentlig brug.
6.5 Tilbagebetaling af købsbeløbet Hvis du fortryder dit køb, får du naturligvis det beløb du har indbetalt til os, tilbage. I tilfælde af en værdiforringelse, som du hæfter for, fratrækkes denne købsbeløbet.
Hvis du benytter din fortrydelsesret, refunderer vi alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (Dog ikke ekstra omkostninger som følge af dit eget valg af en anden leveringsform end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), uden unødig forsinkelse og under alle omstændigheder senest 14 dage fra den dato, hvor vi har modtaget meddelelse om din beslutning om at fortryde denne aftale. Vi gennemfører en sådan tilbagebetaling med samme betalingsmiddel, som du benyttede ved den oprindelige transaktion, medmindre du udtrykkeligt har indvilget i noget andet.
Vi kan tilbageholde tilbagebetalingen, indtil vi har modtaget varen retur, medmindre du inden da har fremlagt dokumentation om at have returneret den.
Hvis du fortryder købet, skal varen sendes til:
Logistik Center Flieden c/o Lampemesteren GmbH
Am Landrücken 14
36103 Flieden, Tyskland
Telefon: (+45) 96 75 04 77
Du skal vedlægge en kopi af ordrebekræftelsen.
Bemærk! Vi modtager ikke pakker sendt pr. efterkrav.
6.6 Emballering Lamper er som regel skrøbelige og lette at knuse og må behandles med forsigtighed. Hvis du vil returnere varen, anbefales det at du pakker varen ind i originalemballagen med alt tilbehør og alle emballagedele. Efter behov kan du lægge alt sammen i en ekstra karton som tillægsbeskyttelse.
Hvis denne anbefaling ikke overholdes, vil du alligevel kunne bruge din fortrydelsesret, og du vil ikke stå svagere retsmæssigt set, der kan dog være tale om, at der foretages en værdiforringelse af produktet. For spørgsmål kontakt, da endelig vores kundeservice.
7. Ejendomsforbehold
Lampemesteren beholder ejendomsretten til varerne, indtil disse er betalt helt.
8. Garanti og reklamation
8.1. For nye varer leveret af Lampemesteren gives forbrugeren en lovbestemt reklamationsret på 2 år. Fristen begynder at løbe, når varen overgives til køberen.
Vi hæfter ifølge lovgivningen bl.a. ikke for den slags skader, som
- skyldes en indbygning, der er fagligt ukorrekt (fx hvis grænseværdierne for strømforsyningens spænding ikke overholdes) og/eller en fagligt ukorrekt brug (fx anvendelse af produkter uden den passende mærkning ”saltvandresistent” i omgivelser med stærkt saltholdig luft eller brug af produkter uden den passende kapslingsklasse IP44 og højere) på steder med konstant luftfugtighed over gennemsnittet og/eller en fagligt ukorrekt vedligeholdelse (fx ved brug af uegnede rengøringsmidler, anvendelse af genstande med skarpe kanter) af de solgte produkter,
- skyldes brugsbetinget eller andet naturligt og almindeligt slid,
- er betinget af en selvstændig modifikation af produktet (fx til- og/eller ombygning)
Det juridiske ansvar frafalder os i de overstående tilfælde selvfølgelig kun, for så vidt at skaderne ikke kan tilskrives os.
Ved de angivne data for lyskilders middellevetid har man med middelværdier at gøre. Det er ikke en garanti for, at en pære mindst når denne levetid.
Overfor erhvervsdrivende er reklamationstiden for nye varer to år fra leveringsdatoen. Når der er tale om brugte varer er der ligeledes tale om en 2-års reklamationsret, da dette omfatter almindelig handel af varer, dog kan der ikke reklameres over eksempelvis en allerede oplyst ridse i en lampeskærm.
8.2. Erhvervsdrivende skal omgående gøre åbenbare mangler gældende i skriftlig form, senest inden fem dage efter at varen er modtaget. Købers rettigheder varetages, når meddelelsen sendes rettidigt. I modsat fald anses varen for godkendt, også hvis den fremviser en mangel. Fristen er overholdt når meddelelsen sendes rettidigt. For erhvervsdrivende gælder desuden § 377 i den tyske handelslov (fork. på tysk „HGB” )
8.3. Begrænsningerne eller udelukkelser af garantiansvaret i 8.1 og 8.2 ovenfor gælder ikke erstatningskrav som er udløst af en mangel og står i forbindelse med skader på liv, legeme eller helbred og som skyldes en pligtforsømmelse fra Lampemesterens side samt erstatningskrav i forbindelse med andre skader, som er forårsaget af en bevidst eller grov uagtsom pligtforsømmelse fra Lampemesterens side. For erstatningskravene nævnt ovenfor gælder en lovfæstet forældelse på tre år. Begrænsninger eller udelukkelser af garantikravene [ obs.: „garanti” ] som helhed gælder ikke dersom Lampemesteren har overtaget garantien for egenskaber til produktet, eller dersom Lampemesteren bevidst har skjult en mangel i henhold til § 444 i den tyske lov om civilretslige forhold (på tysk „Bürgerliches Gesetzbuch”, fork. „BGB”). Også en eventuel producentgaranti forbliver upåvirket. Det samme gælder for bestemmelsen vedrørende forhandleranvendelse ved salg af nyproducerede varer til forbrugere i § 478 i den tyske lov om civilretslige forhold (på tysk „Bürgerliches Gesetzbuch”, fork. „BGB”). Ovenstående redegørelse angående ansvarsbegrænsning og ansvarsfraskrivelse gælder også det personlige ansvar fra vores arbejdstagere, medarbejdere, retslige repræsentanter og øvrigt personale.
8.4. Lampemesteren har indenfor reklamationsperioden pligt til omkostningsfrit at udbedre mangler som dækkes af den lovbestemte reklamationsret, eller levere en erstatning. Dersom en forbruger er aftalepart, kan forbrugeren vælge om han eller hun ønsker at manglen udbedres eller om varen skal erstattes. Under særlige vilkår har Lampemesteren ret til at nægte at efterkomme den af køberen valgte udbedring, bl.a. hvis dette ville medføre uforholdsmæssig høje omkostninger eller at en alternativ levering ikke ville være urimelig for forbrugeren. Ved aftaler med erhvervsdrivende er det op til Lampemesteren at vælge alternativ opfyldelse. Dersom Lampemesteren ikke er villig eller i stand til at udbedre manglerne eller levere erstatninger eller gør sig skyldig i forsinkelser ud over en rimelig frist, eller dersom udbedringen eller erstatningsleveringen slår fejl, vil forbrugeren have ret til at kræve en tilsvarende afslag i købesummen eller hæve aftalen. Hvis de lovbestemte krav er opfyldt, kan eventuelle erstatningskrav gøres gældende. Retten til at hæve aftalen eller kræve erstatning for hele ydelsen bortfalder, hvis varens værdi eller egnethed er blot ubetydelig reduceret på grund af manglen.
8.5. Kundetilfredshed er vigtig for os. Du må gerne når som helst tage kontakt via kontaktinformationen, der er vist øverst på siden. Vi vil behandle dit anliggende så snart som muligt. Vi tager kontakt til dig når vi hhv. har modtaget dokumenterne, din forespørgsel eller din klage. Eftersom at reklamationssager ofte kan kræve, at vi tager kontakt med producenten, har vi brug for lidt tid. Ved reklamationer beder vi om at du beskriver problemet så nøjagtigt som muligt og eventuelt vedlægger en kopi af bestillingsdokumenterne, i det mindste bestillingsnummer, kundenummer osv. Dersom du ikke får svar fra os indenfor 5 hverdage, må du gerne ringe os op. Det hænder en sjælden gang, at e-mails lander i spamfiltre hos os eller hos dig, eller at en meddelelse ikke kommer frem eller slet ikke bliver afsendt.
8.6. Ved spørgsmål som gælder service, bedes du om at kontakte vores kundeservice:
Lampemesteren GmbH
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
Telefon.:+ 45 96 750 477
Via https://www.lampemesteren.dk/om-os
8.7. Lampemesteren giver ikke nogen egen garanti på artiklerne fra vores sortimentet. Garantier fra producenterne etablerer ikke noget retsforhold med Lampemesteren, men giver kunden rettigheder kun overfor garantisten. Kundens garantikrav overfor Lampemesteren påvirkes ikke og begrænses ikke på nogen måde af dette.
9. Beskyttelse af personlige oplysninger
Lampemesteren tager udgangspunkt i persondataloven i henhold til lovfæstede bestemmelser. Detaljerne i forbindelse med indsamling og brug af dine personoplysninger finder du i vores persondatapolitik. Her ligger også oplysninger om kontrol af din kreditværdighed. Programmet beregner sandsynligheden for en eventuel misligholdelse af kundens betalingspligt og anvender desuden kundens adressedata.
Vi har brug for følgende oplysninger, når du handler hos os:
Navn, adresse, tlf.nr. og mailadresse og det er valgfrit, hvorvidt du vil give os din fødselsdato.
Personoplysningerne registreres hos Lampemesteren GmbH og opbevares i fem år, hvorefter oplysningerne slettes.
Vi registrerer og videregiver de personoplysninger, som er nødvendige for at kunne levere varen til dig og konkret er det beskrevet i vores persondatapolitik her.
Vi samarbejder herudover med en række andre virksomheder, som opbevarer og behandler data. Virksomhederne behandler udelukkende oplysninger på vores vegne og må ikke bruge dem til egne formål.
Vi samarbejder kun med databehandlere i EU eller i lande, der kan give dine oplysninger en tilstrækkelig beskyttelse.
Du har ret til at få oplyst, hvilke oplysninger vi behandler om dig.
Hvis du mener, at oplysningerne er unøjagtige, har du ret til at få dem rettet. I nogle tilfælde har vi pligt til at slette dine persondata, hvis du beder om det. Det kan f.eks. være hvis dine data ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som vi skulle bruge dem til. Du kan også kontakte os, hvis du mener, at dine persondata bliver behandlet i strid med lovgivningen.
Du kan skrive til os på: datenschutz@lampemesteren.com
Klik her for mere information omkring vores persondatapolitik.
10. Klageadgang
Hvis du vil klage over dit køb, skal du rette henvendelse til: Nævnenes Hus, Toldboden 2, 8800 Viborg, www.naevneneshus.dk.
For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.
Du kan også anvende EU-kommissionens online klageportal, hvilket dog hovedsageligt vil være relevant, hvis du er forbruger med bopæl uden for Danmark. Du finder klageportalen her: http://ec.europa.eu/odr/. Vi deltager imidlertid ikke og er ikke forpligtet til at deltage i en formel tvisteløsningsproces overfor forbrugertvistudvalget udnævnt af EU-kommissionen.
11. Gældende ret og værneting
11.1. Alle transaktioner med Lampemesteren og alle retslige forhold for øvrigt skal underlægges den tyske jurisdiktion. FN-konventionen (CISG) om international løsørekøb og andre mellemstatlige overenskomster skal ikke anvendes, selv om de er indtaget i tysk lov. For aftaler som ikke er indgået som led i erhvervsvirksomhed (aftale med forbruger) betyder dette lovvalg at forbrugeren ikke kan miste det retsværn som forbrugeren har i den stat, hvor han eller hun har sit faste domicil.
11.2. Når det gælder handel med erhvervsdrivende og juridiske personer, aftales det at domstolen på forretningsadressen til Lampemesteren skal være værneting for alle retstvister om disse aftalevilkår og andre enkeltaftaler i tilknytning til disse aftalevilkår, deriblandt veksel- og checkklager. I så fald har Lampemesteren også ret til at gå ind i en sag på kundens aftaleadresse.
12. Ugyldighedsbestemmelse
Skulle enkelte bestemmelser i disse almindelige aftalevilkår helt eller delvis være ugyldige, eller miste sin rets gyldighed på et senere tidspunkt, skal dette ikke berøre de øvrige bestemmelser. En ugyldig bestemmelse skal erstattes med lovens bestemmelser. Det samme skal gælde hvis der mangler bestemmelser i de almindelige aftalevilkår, som ikke var tilsigtet.
Version maj 2025
Lampemesteren GmbH
Vilkår og betingelser Download
Handelsbetingelser
Hvem handler du med?
Du handler med Lampemesteren A/S.
Hovedkontoret ligger i Ringkøbing på adressen:
Lampemesteren.dk
Rabanusstraße 14-16
36037 Fulda
Tyskland
CVR-nr::DE 347 701 450
E-mail: info@lampemesteren.dk
Tlf.: + 45 96 750 477
Handelsbetingelser
Ved handel på denne hjemmeside accepterer du automatisk nedenstående betingelser. Vi anbefaler derfor, at du læser betingelserne grundigt igennem, inden du handler hos os.
Leveringstider
Lampemesteren.dk sender alle varer med GLS eller PostNord. du kan enten vælge at få dine lamper leveret i en pakkeshop eller hjemme hos dig selv. Din bestilling bliver leveret inden for 8 hverdage, hvis den er på lager. Mange gange bliver varerne sendt allerede samme dag, som du bestiller.
Fragtpris er 29-39 kr afhængig af valg af fragtmulighed. Der er mulighed for fragtfri levering til GLS pakkeshop for køb over 500 kr.
Du kan læse mere om lagerstatus her.
Palleforsendelser
Nogle varer skal leveres på ½palle grundet skrøbelighed og/eller størrelsen på varen. Palleforsendelser kan ikke leveres til pakkeshop, men kun som levering til privat- eller erhvervsadresse.
Der skal kvitteres ved modtagelse. Vi fører kantstenslevering ved palleforsendelser, og her bedes du sørge for at fragtmanden let kan komme hen til leveringsstedet. Kantstensleveringer skal kunne sættes på fast underlag og leveres derfor ikke på græs eller grus, da dette kan gå ud over varens stand.
Køb af varer
Når du har udvalgt de varer du ønsker og har placeret dem i indkøbskurven, skal du udfylde dine personlige informationer så som navn, adresse og betalingsinformationer. Når dette er gjort, vil du modtage en bekræftelse af din bestilling pr. e-mail. Vær opmærksom på, at dette ikke er den endelige faktura.
Her vil du også modtage et link, som er dit overblik over din ordre. Her kan du følge med i den opdaterede status omkring leveringstider og forventet forsendelse til dig.
Så snart betalingen er godkendt og varen er registreret på vort lager, vil du modtage en mail omkring afsendelse af din ordre. I mailen oplyser vi dig om dit personlige pakkenummer, som du altid kan spore. Ligeså vil du vedhæftet i mailen kunne se din kvittering i form af den endelige faktura. Lampemesteren.dk trækker først beløbet for dit køb, når varen er afsendt fra vores lager.
Hvis du har yderligere spørgsmål angående køb af varer hos Lampemesteren.dk eller ønsker personlig betjening og vejledning, så er du meget velkommen til at kontakte kundeservice på telefon + 45 96 750 477 alle hverdage mellem kl. 8.30 og 16.00, eller skrive til info@lampemesteren.dk, så står vi klar til at hjælpe dig.
Du kan også læse vores FAQ, hvor der er svar på det meste.
Betaling
Hos Lampemesteren.dk kan du betale med betalingskort som Dankort, VISA, og Mastercard. Du kan også bruge Aple Pay, Google Pay samt Mobilepay. Beløbet bliver først fratrukket din konto, når varerne afsendes fra vort lager. Alle priser hos Lampemesteren er angivet i DKK og er inklusiv 25 % moms.
Reservation af beløb
Betaler du med et internationalt betalingskort, reserveres beløbet med det samme. Pengene reserveres på dit kort eller konto indtil:
1) Vi trækker beløbet, når vi sender varen, eller
2) pengene frigives ifølge aftale med din kortudsteder.
Følgende internationale kortudsteder kan anvendes hos lampemesteren.dk og har alle en 30 dages udløbsperiode: Visa, Mastercard, Apple Pay, Google Pay og Mobilepay.
Du kan læse mere om reglerne for dit specifikke kort hos din kortudsteder.
Derudover har vi også PayPal som betalingsløsning. Betaler du via PayPal, er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen. Læs mere om betingelserne på PayPals hjemmeside.
Finansiering er en mulighed via Klarna. De forskellige metoder beskrives i checkout.
Den klassiske Bankoverførsel er også en mulighed, hvor vi afsender varen så snart betalingen er registreret i vores system. Ved bankoverførsel er du ikke beskyttet af indsigelsesordningen
EDI/EAN fakturering som benyttes i det offentlige er også tilgængeligt. Dette er noget som oftest benyttes af offentlige institutioner.
Handelsbetingelser
Vi leverer i hele Danmark og med mindre andet er ønsket sender vi med GLS, og vi leverer fragtfrit til pakkeshop ved køb for mindst DKK 499.
Den forventede leveringstid såfremt varen er på lager i den ønskede farve/variant er typisk 1-3 hverdage ellers er der en forventet leveringstid til vores lager på hvert enkelt produkt. Du vil altid kunne følge din ordre på det link vi har sendt til dig i forbindelse med at afgav din ordre. Såfremt leveringsdatoen ikke kan overholdes vil du modtage en opdatering fra os. Hvis det er en bestillingsvare kan produktionstiden ses i vareteksten og dermed skal dette tillægges den forventede leveringstid.
Vi sender alle varer som pakkepost. Dette gør det muligt at spore pakken, hvis der skulle opstå problemer, eller hvis varerne er forsikrede. Visse varer skal sendes ud på en ½palle grundet vægt, størrelse eller skrøbelighed på varen.
Du bedes kontrollere pakkens indhold ved modtagelse og før montering. Samtidig bedes du tjekke for mangler og om det er den korrekte vare. Hvis pakken og/eller indholdet er beskadiget når du modtager det, bedes du oprette en reklamation via det link du har modtaget fra os. Her vil du blive vejledt igennem flere trin, hvor du bl.a. skal vedhæfte en række billeder. Din reklamation vil herefter blive håndteret af vores kundeservice. Vi bestræber at løse din reklamation hurtigst muligt.
Vi pakker altid varerne ind med største omhu, så risikoen for fragtskader minimeres.
Prisgaranti
Hos Lampemesteren.dk tilstræber vi os at sikre dig den bedste pris på alle varer du finder i vores brede sortiment.
For at sikre en fair sammenligning skal prisen vi matcher opfylde disse enkle krav inden du kontakter os:
- Varen på Lampemesteren skal være markeret med prisgaranti ikonet.
- Varen skal være på lager/kunne leveres, der hvor du har fundet den billigere i samme størrelse og farve som du ønsker.
- Prisen der sammenlignes med, skal være total pris, inkl. forsendelse og dansk moms.
- Prisgarantien omfatter udelukkende varer omfattet af danske regler for moms, told, garanti og forbrugerbeskyttelse.
- Der skal foreligge dokumentation for den pris du har fundet og hvor varen kan købes og pris (inkl. dansk moms). Dokumentationen kan være i form af link, billede af fysisk reklame eller lignende. (Vi forbeholder os ret til at afvise materiale, der kan redigeres/justeres, så som mails eller f.eks. mundtlige tilbud).
- De varer du køber hos Lampemesteren.dk er inklusiv levering og lyskilder, derfor matcher vi altid varens pris excl. levering samt lyskilder hvis dette opkræves særskilt.
- Vi matcher det tilbud du har fundet hos en anden butik. Kræver dette tilbud at varen afhentes, så matcher vi prisen til afhentning, og er prisen leveret, så matcher vi prisen inkl. levering.
- Prisgarantien gælder varer der reelt er tilgængelige, og dermed ikke ved kø-tilbud, samkøbs/bundle-tilbud og/eller ved tilbud med begrænsede antal/tid, 1 stk. pr kunde og lign. Prisgarantien gælder ikke tilbud der kræver medlemsskab såsom en indkøbsforening eller nogen form for betaling for at få adgang til tilbuddet.
- Varen skal være omfattet af dansk reklamationsret, told og moms.
- Prisgarantien gælder 14 dage efter dit køb.
- Gælder ikke hvis varen er bestilt specielt hjem til dig eller ikke indgår i vores standard udvalg.
- Prisgaranti kan ikke kombineres med andre rabatkoder
BEMÆRK! Vi forbeholder os retten til at forsøge at købe varen, således vi er sikre på at alle ovenstående regler overholdes.
Finder du, indenfor 14 dage efter varens afsendelse, varen billigere efter ovenstående kriterier, så kan du få differencen refunderet. Du kontakter blot Lampemesterens kundeservice, så ordner vi det for dig.
Kontakt os på info@lampemesteren.dk eller på telefon + 45 96 750 477 hverdage mellem 8.30 og 16 eller via vores chat.
Online Pris hos Lampemesteren
En vare med produktbanneret Online Pris, kan ikke kombineres med øvrige rabatter, rabatkoder eller fordelskort. Er produktet markeret med dette produktbanner, betyder det at det ikke er den vejledende udsalgspris fra vores leverandører. Ønsker du at få oplyst den vejledende udsalgspris, er du altid velkommen til at kontakte vores kundeservice, som kan oplyse dig herom.
Returret
Hos Lampemesteren.dk yder vi 50 dages fuld returret gældende fra den dag du modtager dine varer. Vi beder dig blot give meddelelse om, at du ønsker at fortryde senest 50 dage efter modtagelse. Du kan med fordel oprette din returnering via det link vi sendte til dig i forbindelse med at du placerede en ordre hos os. Du vil kort tid efter modtage en returlabel, som vil blive fratrukket det tilgodehavende du har hos os.
Du kan også sende en mail til info@lampemesteren.dk eller benytte standardfortrydelsesformularen, som du finder herunder.
Du kan ikke fortryde købet ved at nægte at modtage varen uden samtidig at give os besked.
Husk at varen altid skal sendes tilbage i forsvarlig emballage, og få altid en kvittering for afsendelse af din returpakke.
Eneste omkostning du har, når du fortryder, er portoen for at sende varen tilbage til os.
Forkert eller uforsvarlig indpakning vil kunne medføre fragtskader med den konsekvens, at der vil være tale om en væsentlig værdiforringelse, så husk endelig at være omhyggelig. Du er altid velkommen til at kontakte os for råd og vejledning om transporten.
Din ordre skal sendes retur til os uden unødig forsinkelse og senest 14 dage efter at du har meddelt os, at du ønsker at fortryde dit køb. Du afholder selv de direkte udgifter i forbindelse med tilbagelevering af varerne.
Du bærer risikoen for varen fra varens levering, og ved returnering er du ansvarlig for, at varen er pakket forsvarligt ind.
Har du bestilt en lampe, hvor du har tilvalgt en gratis lyskilde eller hvis den fulgte med fra leverandøren, skal denne lyskilde også returneres.
Er lyskilden ikke med din returnerede ordre, vil du blive faktureret for lyskilden.
Det betyder, at har du købt en lampe til en værdi af 1.000 kr. samt tilvalgt en gratis pære til en værdi af 50 kr. vil du blive refunderet 950 kr. såfremt lyskilden ikke er sendt med retur til os.
Lampemesteren.dk anbefaler, at varen returneres som pakkepost. På den måde er der mulighed for at spore pakken og det fjerner dermed enhver tvivl om, hvorvidt varen er blevet udleveret til Lampemesteren.dk. Yderligere har du mulighed for, at kunne efterlyse pakken såfremt udlevering ikke har fundet sted.
Bemærk! Pakken skal returneres til Lampemesterens adresse - pakker der bliver sendt posthus eller pakkeshop, bliver ikke afhentet.
Visse varer kan i kraft af deres art ikke returneres med normal post. Dette gælder for store, tunge eller på anden vis uhåndterlige produkter, eller hvis det drejer sig om store mængder. Udgifter for returnering forventes højst at beløbe sig til 1000 kr.
Varer der returneres på efterkrav, eller som sendes uden porto, vil blive nægtet modtaget af Lampemesteren.dk.
Værdiforringelse
Fortrydelse dag 0-14:
Hvis varen har mistet værdi, og det skyldes at du har brugt den på en anden måde, end hvad der var nødvendigt for at fastslå varens art, egenskaber og den måde, den fungerer, kan du kun få en del af købsbeløbet tilbage.
Håndterer forbrugeren varen, udover hvad der normalt er tilladt i en forretning og varens værdi er forringet, har lampemesteren.dk ret til at fratrække denne forringelse fra returbeløbet. Værdiforringelsen beregnes som forskellen mellem varens salgspris og varens markedspris ved salg efter tilbageleveringen.
I visse tilfælde har varer, på baggrund af brugen, ikke længere nogen værdi, og i visse tilfælde kan det betyde, at du kun kan få fragtomkostningerne tilbage. Du har i disse tilfælde ikke krav på at få købesummen retur.
Emballagen kan spille en rolle for værdiforringelsen
Åbner, beskadiger eller mister du emballagen, kan der være tale om en værdiforringelse. Har emballagen betydning for varens værdi ved gensalg, må prisen for ny emballage fratrækkes.
Fortrydelse dag 15 -50:
Fortryder du på dag 15 til 50 skal varen være i ubrugt stand og i original emballage.
Se mere om returnering af varer her
Tilbagebetaling af købsbeløbet
Hvis du fortryder dit køb, får du dine penge tilbage. Hvis varen er værdiforringet, fratrækker vi det beløb, du hæfter for.
Vi refunderer alle betalinger modtaget fra dig, herunder leveringsomkostninger (det gælder dog ikke ekstra leveringsomkostninger i de tilfælde, hvor du har valgt en anden leveringsform, end den billigste form for standardlevering, som vi tilbyder), senest 14 dage fra den dag, hvor vi har modtaget din besked om, at du vil fortryde aftalen.
Vi kan tilbageholde betalingen indtil vi har modtaget varen, medmindre du sender os dokumentation for at have returneret den.
Vi tilbagebetaler kun til det kreditkort som varerne er blevet købt med. Dette er for at undgå ulovlig brug af stjålne kreditkort. Har du modtaget varen i gave og dermed ikke indehaver af kortet benyttet under den oprindelige ordre, er det muligt at få pengene overført til et andet kontonummer. Husk i sådanne tilfælde at vedlægge registrerings- og kontonummer til en bankoverførsel. Og husk at gemme din postkvittering som dokumentation for, at varen er afsendt.
Se mere om refundering af penge her
Du kan også..
Ønsker du at klage over en ordre eller hændelse hos Lampemesteren, bedes du henvende dig til kundeservicechef Peder Frølund på: Peder.Froelund@lampemesteren.dk.
Hvis det ikke lykkes os at finde en løsning, kan du sende en klage til følgende:
Nævnenes Hus
Toldboden 2
8800 Viborg
naevneneshus.dk
For at kunne klage, skal varen eller ydelsen, som du vil klage over, have kostet mindst 1.110 kr. og højst 100.000 kr. Det koster et gebyr at få klagen behandlet.
Har du bopæl i et andet EU-land end Danmark, kan du klage til EU-Kommissionens online klageportal lige her - http://ec.europa.eu/odr
Reklamationer
Alle varer er omfattet af købelovens regler om 24 måneders reklamationsret. Reklamationsretten betyder, at du som kunde kan klage over fejl og mangler ved varen, som er opstået inden 24 måneder efter købet.
Reklamationsretten dækker ikke, når fejl, skader eller slitage opstår på grund af forkert brug, manglende vedligeholdelse eller almindeligt slid.
Hvis din reklamation er berettiget, betyder det, at du enten kan få varen repareret, ombyttet, pengene tilbage eller et afslag i prisen, afhængig af den konkrete situation.
Du skal reklamere inden for ”rimelig tid” efter, at du har opdaget fejlen. Hvis du reklamerer inden for to måneder efter, at fejlen er opdaget, vil reklamationen altid være rettidig.
Ved reklamation, fejl og mangler eller ved udeblevne leverancer bedes du anvende det link vi har sendt til dig da du placerede din ordre hos os.
Du kan læse mere om reklamationer og hvor du finder dit ordrelink her
Har du spørgsmål til dette, kontakt venligst kundeservice på tlf. + 45 96 750 477 eller info@lampemesteren.dk.
Vi refunderer rimelige fragtomkostninger
Ved reklamationer betaler vi returfragten, du bedes derfor ikke sende noget retur før vi har godkendt reklamationen.
Købsgaranti
Få dit køb sikret op til 50.000 kroner, hvis et problem skulle opstå i forbindelse med dit køb. Som medlem på PriceRunner får du altid Købsgaranti hos os. Denne ydelse koster intet og gælder for alle registrerede brugere på PriceRunner.
Du kan stadig få dit køb sikret gennem Købsgarantien, selvom du ikke allerede er medlem på PriceRunner og har besøgt os via dem - du skal blot registrere dit køb inden for en time. At blive medlem hos PriceRunner er gratis og tager kun et par minutter! Få PriceRunner Købsgaranti i dag
For at Købsgarantien skal gælde er det nødvendigt, at bestillingen er adresseret til dig som forbruger. Du har ret til erstatning, hvis noget går galt i forbindelse med dit køb såsom at varen er beskadiget, en vare mangler ved levering, varen er forkert eller fejlbehæftet eller leveringen udebliver.
Erstatning betales kun for anskaffelsesomkostninger, fragtudgifter og den direkte økonomiske skade, du som kunde har lidt. Ingen økonomisk kompensation gives for andre direkte eller indirekte omkostninger, værditab eller udeblevne indtægter.
Besøg PriceRunner for at se en liste med ikke-omfattede kategorier samt de endelige betingelser for Købsgarantien.
Som den førende tjeneste til produkt- og prissammenligninger hjælper PriceRunner hver måned mere end en million danskere med at gøre en god handel. PriceRunner blev startet i 2000 og har altid været uafhængig og gratis at bruge.
Rabatter
Rabatkoder og andre rabatter må ikke kombineres med fordelskort og kan ikke bruges på i forvejen nedsatte varer.
Vær også opmærksom på at rabatkoder og andre rabatter ikke kan anvendes på Philips Hue produkter, i forvejen nedsatte varer og pærer.
Privatlivspolitik
Hos Lampemesteren indsamler og anvender vi en række personlige oplysninger om dig i forbindelse med dit køb hos os.
Herunder kan du finde vores Privatlivspolitik, som du kan læse, hvis du gerne vil vide mere om hvorfor og hvordan vi sikkert behandler dine personoplysninger.
Her finder du hvordan vi hos Lampemesteren forholder os til persondataloven, pr. 24. maj 2018
Læs vores Privatlivspolitik her
Cookies
På lampemesteren.dk anvendes cookies med det formål at optimere websitet og dets funktionalitet, og dermed gøre besøget så nemt som muligt for dig.
Du kan til enhver tid slette cookies fra din computer, hvordan afhænger af din browser.
Facebook advanced matching
Ved at acceptere brugen af Marketing Cookies, giver du accept til brugen af Facebook Advanced Matching, som forbedrer vores Facebook Ads attribuering og konverteringssporing. Vi indsamler og deler krypterede informationer med Facebook (Meta) baseret på dit navn, telefon, e-mail og adresse. Denne information bruger Facebook efterfølgende til at identificere din profil, og derefter udarbejde målgrupper med lignende personer. Du kan til enhver tid fravælge marketing cookies via vores cookiepolitik.
Google Ads Enhanced ecommerce
Ved at acceptere brugen af Marketing Cookies, giver du accept til brugen af Google ads udvidede konverteringer, som forbedrer vores Google Ads attribuering og konverteringssporing. Vi indsamler og deler krypterede informationer med Google (Alphabet Inc.) baseret på dit navn, telefon, e-mail og adresse. Denne information bruger Google efterfølgende til at identificere din Google profil og spore dit køb. Du kan til enhver tid fravælge marketing cookies via vores cookiepolitik. Google-brugere kan derudover kontrollere, hvilke reklamer de ser på Googles tjenester, herunder Customer Match-reklamer, under Googles reklame-indstillinger.
Logstatistik
Vi bruger en logstatistik på lampemesteren.dk hvilket betyder, at et statistik-system opsamler information, som kan give et statistisk billede af, hvor mange besøgende vi har, hvor de kommer fra og hvor på websitet det forlades mv.
Logstatistikken anvendes kun med det formål, at optimere lampemesteren.dk