Ligeledes er Foscarini karakteriseret ved at have en høj grad af kreativitet ved at benytte materialer, farver, finish og strukturer, der går ud over, hvad der er blevet gjort før. Foscarini har benyttet sig af flere kendte og velrenommerede designere, hvilket helt sikkert er grundlaget for deres store succes.
Rodolfo Dordoni som ligeledes har designet for
Flos ses iblandt designerne.
Derudover ses
Jozeph Forakis,
Patricia Urquiola og
Marc Sadler. De har alle bidraget med deres kreativitet til at opfylde Foscarinis værdier om nytænkning. I løbet af årene har de udvidet deres brug af materialer til at omfatte satin-finish glas, polyethylen, træ og aluminium, samt patenterede materialer såsom en eksklusiv tekstureret glas-væv og Carbonfiber komposit eller Kevlar® som er et registreret varemærke tilhørende EI du Pont de Nemours and Company.
Mest bemærkelsesværdigt i 2009 var Caboche, Tropico og Allegro lamperne. Design klassikere fra tidligere år omfatter evigt populære
Lumiere, Caboche, Piccola og Havana lamperne. Nogle er meget almindelige og funktionelle, mens nogle er kunstværker i sig selv.
Det er desuden værd at bemærke de flotte - designet af Vicente Garcia Jimenez. Den lysende kugle, der er skabt af slyngede bånd i polycarbonat. Lampen giver en spændende lyseffekt, når lyset projiceres direkte op mellem mellemrummene i designet, mens den reflekterer et indirekte lys ud i omgivelserne.
Som en virksomhed med en adræt produktionsstruktur og en effektiv international distribution, kan Foscarini garantere kunderne en høj standard af service. Den unikke samling af Foscarini lamper er på forkant med moden og den høje kvalitet af materialer og de bruger en blanding af materialevalg og kreativitet i forbindelse med udvælgelsen, gennemførelsen og skabelsen af de unikke lamper.
Forskning, innovation, og skærpet opmærksomhed på høj kvalitet i produktionen og af udbudte tjenester, et internationalt fokus, maksimal fleksibilitet og frem for alt en produktorienteret kultur er resultatet af godt design, det er de elementer, der kendetegner Foscarinis virksomhedsidentitet.
Summen af disse kvaliteter gør at Foscarini har formået at udvikle en portefølje med en stærk personlighed, som er frugten af sammenhængen og samarbejdet mellem design og produktion. Forskellige partnerskaber med store mestre og unge talenter fra de internationale design kredse, hvor forskellige typer af faglig erfaring og kreativitet, er den centrale karakter i projektet og giver virksomheden den fleksibilitet, der har ført til originale produkter der hver gang er unikke og dikteret af et enkelt design.
Foscarini's internationale fokus har ført til at udviklingen et solidt salgsnetværk, med flere end 2.500 multibrand salgssteder i 50 lande, der bakkes op af en kundeservice på højt niveau der er UNI EN ISO 9001-certificeret siden 1996. Dette har ført til at Foscarini har lanceret sin “Successful Living from Diesel with Foscarini” kollektion der er resultatet af et samarbejde med Diesel, et internationalt brand med førertrøjen inden for livsstil: Nyt sprog og ny æstetik for at erobre et nyt publikum.