Mere om David Trubridge ltd
Nedenstående er et uddrag fra forskellige interviews i en række design magasiner fra Europa og Asien som har været bragt i løbet af de seneste år. De er udvalgt og sammensat så de på elegant facon understreger og definerer hvad producenten (og manden) David Trubridge står for.
NÆRING
Jeg higer efter at finde en måde hvorved vi kan tilføre den kulturelle næring til folks liv uden at bruge dyrebare ressourcer og energi. Vi har alt for meget 'stuff' (ting) i vores hjem, hvilket i bund og grund ikke er mere end junkfood, til øjnene, designet til at efterlade os sultne efter mere. Hvordan kan vi skabe reel og varig næring uden at ende med det rod af ofte ubrugelige objekter, der spilder værdifulde ressourcer og skader miljøet! Design, der ikke løse dette problem er, tror jeg, både uansvarligt og irrelevant.
MODE
Jeg er ikke interesseret i tendenser eller mode, da dette blot gør dig til en ´follower´. Jeg forsøger at finde mit eget hjerte og have tillid til at tale ud fra denne, med en dybfølt integritet og med min egen stemme. Jeg kan ikke lide den nuværende tendens inden for design, der søger originalitet i det kloge, vittige eller ironiske - sådanne gimmicks er one-liner vittigheder vi griner af én gang, men som hurtigt er glemt. Jeg kan ikke altid være på mode, men jeg tror på at i det lange løb vil integritet, originalitet og konsekvens være vigtige og vindende faktorer, fordi hver en kunstner er unik.
Jeg ønsker ikke at lægge navn til hvad der svarer til en overfladisk popsang, da de jo kan være nok så meget det største hit i dag, men er væk i glemslens tåger i morgen. Det er min drøm at skabe noget der som Bachs musik, ikke bare huskes, men som den dag i dag stadig kan inspirere, selv hundreder af år senere.
DESIGNPROCESSEN
Jeg designer ikke for at opfylde en simpel praktisk funktion. Jeg designer for at kommunikere, for at fortælle en historie, for at formidle hvad jeg finder i bjergene og ørkenen, og hvad det vil sige at være menneske. Som kunstner udvikler jeg former og skaber et ordforråd ud fra hvad jeg ser og føler omkring mig. Dette er mit personlige sprog, som jeg benytter til at fortælle min historie. Som designer kan jeg så bruge formerne og det skabte ordforråd i mine designs. Hvis ikke jeg som person var så dybt involveret og forankret i de indledende dele af skabelsesprocessen, ville mit virke ikke udvikle sig og jeg ville ende med kun at omplacere og ændre streger og tanker udtænkt af andre før mig, og hvad er pointen i det?
Jeg benytter den viden mit håndværk giver mig til at skabe et design. Kunst, kunsthåndværk og design er alle lige vigtige dele af hele den kreative proces.
DERFOR HAR VI BRUG FOR KUNST
Jeg tror på at vi har behov for store kunstværker, da de er med til at definere hvad det vil sige at være menneske. Kunst er meget vigtig, da den hele tiden stiller spørgsmålstegn ved og skubber til vores grænser for forståelse og oplevelse. Det er kunsten at finde kanten, som skaber den friktion, der holder livsgnisten tændt. Uden kunstens konstante bevægelse vi er statiske og livløse. Kunstnere er de genetiske mutationer der er afgørende for den fortsatte filosofiske og mentale udvikling af mennesket. De fleste vil uddø og blive glemt, men hvis vi ikke er der til at opmuntre dem alle, vil vi gå glip af de få geniale og vitale fremskridt.